Proefvaart

bredenoordOmdat het nooit 100% zeker is of theorie en praktijk met elkaar in de pas lopen was deel van het plan om na plaatsing van de elektromotor eerst met een gehuurde generator een of meer proefreizen te maken. In dit stadium worden metingen gedaan om heel precies het opgenomen en geleverde vermogen te meten bij de behaalde snelheid. Verder werden door een toevallige samenloop net in deze periode in opdracht van de overheid bij verschillende schepen de geluidsdruk gemeten, in welk programma wij (als enige diesel-elektrisch schip) konden meelopen.

Het huren van een aggregaat vereist wat aandacht, want voor de argeloze Googelaar passeren er bedrijven die voor slechts € 1000,- per dag evenementen van stroom voorzien, en tussen de € 75- per dag die we bij fa. Bredenoord bedongen en dat bedrag zijn nog voldoende peperdure opties te vinden. Het duurst was nog het transport, maar gezien de vlotte service en de “uitdagende” omstandigheden waaronder het ding aan- en van boord werd gehesen was hun serieuze kraan op de vrachtauto geen overbodige luxe en ook dit best waar voor z`n geld.

De eerste fase verliep wat moeizaam. Weliswaar hadden we een uiterst geschikt kort reisje van Amsterdam naar Haastrecht kunnen bemachtigen, de foolproof opstelling van [EXPAND elektromotor en frequentieregelaar]we hadden, op advies van zowel de leverancier als onze eigen programmeur gekozen voor een “flux closed loop” besturing waarbij een encoder het motortoerental en de positie meet en deze gegevens terugkoppelt naar de frequentieregelaar. Permanent-magneetmotoren zijn namelijk een stuk eigenwijzer als “gewone” kooiankermotoren[/EXPAND] was met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen. De hele dag die we hadden uitgetrokken voor “fine-tuning” was niet genoeg.
Op de ochtend van de afreis was er nog steeds geen beweging in het geheel te krijgen.
Toen ook nog de dame van de geluidsmetingen na een half uurtje ziek naar huis ging was wel duidelijk dat deze dag het niet helemaal zou worden.

Na veel telefonische ruggespraak met de leveranciers van motor en regelaar werd besloten dat een team van hen de volgende ochtend in Gouda aan boord zou komen om e.e.a. te lijf te gaan. Na een avondje close-reading van de vuistdikke handleiding had ik net voor hun aankomst en uiteindelijk zonder lastige terugkoppelingen met het “quick menu” van de regelaar in 10 simpele stappen en een AMA, de motor draaiend. Een paar uur sleutelen door de experts leidde er uiteindelijk toe dat we deze instelling zijn blijven gebruiken, met wat kleine aanpassingen voor de motorparameters. Zo konden we toch nog de laatste 15 kilometer naar de silo elektrisch volbrengen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*