Het schip

“Eb en Vloed”

1lsj

De Essex in oorspronkelijke staat, ergens halverwege de vorige eeuw

De Essex is een droge-lading schip van het Type Spits (peniche voor de Franstaligen). Afmetingen 38,87 X 5,04 maken dit schip geschikt om het gehele, fijnmazige, Freychinet netwerk van Frankrijk te bevaren, tot aan de Middellandse zee.Gebouwd in 1929 bij scheepswerf Hellemans in Boom. Bij de bouw uitgerust met een 80 pk Hollandia 2-cylinder gloeikop diesel. Het schip werd gebouwd voor de familie Haentjes uit Gent, die ook de “Sussex” en de “Exeter” hadden, alle drie vernoemd naar (oorlogs)schepen die gezonken zijn. Dit bijgeloof (dan zinken ze vast geen 2e keer) zie je wel vaker (de Titanic, Andrea Doria, Torrey Canyon zijn ook spitsen). Het schip werd later door een zetschipper gevaren, Hendrik Koudenburg (zijn vrouw is tante Bets op de foto). Hij schreef een boekje over zijn leven wat o.a. over die tijd gaat. Op zijn schrijverstalent valt wel wat af te dingen, maar het is een leuk stukje historie: “Eb en Vloed”.

deutz

De Hollandia werd in 1957 uitgewisseld voor een Deutz SA4M428 van 150 pk,  met het idee om de Rijn te bedwingen. Er werd zelfs in opperst optimisme een grote extra bolder achterop het schip gebouwd teneinde een sleep mee te nemen. Het schip werd in die tijd achterop vrij ingrijpend verbouwd, de stuurhut werd groter, de kombuis verdween en maakte plaats voor een moderne “theehut”. de laatste eigenaar voor wij het schip kochten was Lidoir Bal die tot ongeveer 1980 met Louise Puylaert het schip voer. In mijn tijd werden er nog wat technische verbeteringen uitgevoerd, zoals een “flaproertje” en de den werd verhoogd. De Deutz draait ook nu nog prima.

De Essex in de huidige staat