Goed nieuws

Na een weekje of zes zwoegen om de Hatz generatorset in te bouwen, de keerkoppeling te demonteren en de kogellagers waarvan we stukjes onderin het carter vonden te vervangen door intacte exemplaren (waarvoor die helemaal uit elkaar, van z`n plaats en tenslotte alles weer geklokt en uitgelijnd moest worden), en en met behulp van Danfoss de frequentieregelaar die werkend gestopt was en nu niets meer deed geheel “from scratch” opnieuw geprogrammeerd te hebben dachten we er klaar voor te zijn.
Alleen was het nagenoeg overal hoogwater, zodat we ons reisje van Stein naar Vailly-sur-Aisne nagenoeg het hele traject de volledige 150pk van de Deutz nodig hadden.
Na het lossen een hybride reisje leeg naar Chalon en Champagne (met windkracht 7-9 was wat extra power nodig)  om te laden voor Herent. En passant nog even een nieuwe elektromotor op de hulpsmeerpomp van de koppeling geplaatst en eindelijk kon het feest echt beginnen.

Silo van Chalon-en-Champagne

Silo van Chalon-en-Champagne

Een vergelijkbare reis hadden we ruim een jaar daarvoor ook gedaan vanaf Chalon-en Champagne, met dezelfde belading en volgens nagenoeg hetzelfde traject. Het zou dus erg interessant zijn als we deze reis helemaal elektrisch konden doen en dan het brandstofverbruik naast die eerdere reis leggen. Dat is bijna helemaal gelukt. Doordat we zonder noemenswaardig tijdverlies over het rustige Canal van st Quentin konden varen (net als bij de vergelijkingsreis) hebben we uiteindelijk met 95 uur elektrisch en 5 uur op de Deutz Herent bereikt.

De Neerschelde

De Neerschelde

Alleen de haakse bochten van de Neerschelde met tot 7km stroom achterop vonden we iets teveel  waaghalzerij. Die 5 uur waren dan wel meteen goed voor evenveel gasolieverbruik als 2 dagen elektrisch varen.

Het is nog veel te vroeg om met een wetenschappelijk onderbouwde conclusie te komen maar we waren blij verrast met het gemeten gasolieverbruik bij deze eerste volledige reis. We hadden, na aftrek van de gemeten en theoretische verliezen, besloten dat we met 10-15% minder brandstofverbruik al blij konden zijn. Uiteindelijk maten we gemiddeld over het hele traject:

deze reis: 6,79 l/u 1,42 l/ km 2087 kg CO2
vergelijkingsreis: 10,63 l/u 2,07 l/ km 3653 kg CO2

Dat is toch een ruime 30% minder.
De VNF (Vois Navigables de France, de Franse vaarwegbeheerder) geeft tegenwoordig een benadering van de CO2 emissie gebaseerd op de opgegeven kilometers (voor de vaartrechten). De Franse overheid verlangt van alle transportprestaties een opgave van de co2 emissie. Dat kan door het reële brandstofgebruik om te rekenen in  kg. CO2, of door een door proeven vastgestelde vaste verhouding km/kg co2 (synthese). De VNF cijfers geven voorlopig alleen de volgens deze synthese berekende CO2 emissie. Dat is volgens hen voor deze reis 5802 kg CO2 , dus de besparing tegenover dit rekenmodel is rond de 65 %, wat echter meer zegt over het rekenmodel als over de besparing, naar ik vrees…

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*