En slecht nieuws

we hadden gekozen voor een zo simpel mogelijke montage van de elektromotor. Dat was in dit geval gemonteerd rond de tussenas met flenzen. Een torsieplaat zorgde ervoor dat de motor niet kon meedraaien.

De bijna 10 cm dikke as boog onder het gewicht van de 400 kg zware motor minder dan 0,1 mm door en zelfs dit hadden we zekerheidshalve opgevangen door een extra steun onder de motor. De motor helemaal vast monteren op het schip kon niet, aangezien er een zekere axiale beweging in de as zit tussen voor- of achteruitdraaien. Het stuwdruklager van de keerkoppeling vangt deze op maar er is toch een kleine beweging en daar kunnen de kogellagers van de motor absoluut niet tegen. De hele motor moet dus meebewegen met de as.

de motor gemonteerd op de as

de motor gemonteerd op de as met torsieplaat

Tot zover klopten theorie en praktijk prima. Alleen hadden we te weinig rekening gehouden met een eigenschap van permanent-magneet motoren. Deze kunnen namelijk bij elk toerental de maximale torsiekracht leveren, zelfs bij 0 toeren. Omdat in de eerste instantie de afstemming van de motor en frequentieregelaar nog niet optimaal was, is in die fase er wel eens iets fout gegaan.  en de daarbij optredende krachten waren ruim voldoende om de as krom te buigen, en eenmaal krom wordt dat met een slingergewicht van 400 kg steeds erger, zodat er nu een afwijking van 0,5 mm gemeten wordt.

Dat betekent dat we de hele zaak weer moeten demonteren, de as laten richten en nu een zodanige voorziening treffen dat ook bij extreme belasting de motor niet uit het midden getrokken wordt, e.e.a in overleg met de machinefabriek.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*