Proefvaart 2.0

Omdat het niet altijd kan tegenzitten werd ons vrijwel onmiddellijk een tweede reisje naar Haastrecht aangeboden, dit keer sojahullen, te laden in Rotterdam.

Met de intussen probleemloos draaiende elektrische aandrijving vertrokken we naar de Waalhaven en daar gooiden ze de volgende dag in een slordige 10 minuten het ruim vol, erg vol zelfs 😉Elektrisch onderweg naar Haastrecht

Aangezien er geen plek bleek te zijn in de silo, bleven we het week-einde in Gouda. Daar stapte dinsdag de geluids-meet-dame blakend van gezondheid aan boord en de hele ochtend deden we metingen bij wisselende toerentallen van zowel diesel- als elektromotor op de Hollandse IJssel. Na de dame te hebben afgezet aan de veerstoep in Gouda, zoemden we door naar Haastrecht. De officiële cijfers houden we nog tegoed, maar officieus ziet het er goed uit. Wel blijkt de “geluidservaring” van het elektrisch varen, die heel rustig is, vergeleken met alle gerammel van de Deutz, op de db-meter veel minder te schelen. Bovendien bleken we ook met de diesel onder de huidige maximale waarden te blijven.

 

Ook de eerste metingen van de vermogensprestaties zijn intussen bekeken. Het blijkt dat we met een input van 29,6 kw aan generatorzijde aan de as een vermogen van 27,5 kw overhielden. Dat is een krappe 7% verlies over het hele elektrische circuit  en niet echt veel slechter als het verlies in de gemiddelde keerkoppeling.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*