Posted on July 27, 2015
Een bezoekje aan de beurs “electric and hybrid marine”
Een bezoekje aan de beurs “electric and hybrid marine” leverde de nodige inspiratie op, en tevens een tweetal serieuze alternatieven voor de tot nu toe enige optie om de generator met een tier4 final motor uit te rusten.
De firma multisourcepower uit Engeland onderzoekt momenteel voor ons de mogelijkheid om hun powerpack toe te passen, met 70kw topvermogen. Een aantal medewerkers zijn de volgende dag voor beurstijd even aan boord wezen kijken en zien grote mogelijkheden. Hun oplossing kan namelijk zonder aanpassingen andere energiebronnen inpluggen en zij hebben al visioenen van schuifluiken met 80 of meer zonnepanelen en daarmee nog eens extra een slordige 25% extra besparen.
Brinkman & Nieuwmeijer motoren bleken, terwijl ik bij de op hun stand aanwezige vertegenwoordiger van Mecc-Alte generatoren klaagde over het magere aanbod van Tier4F motoren, er wel degelijk een kunnen leveren, volgens hetzelfde concept als de Hatz, met EGR en een katalysator, zonder roetfilter. Hij is gebouwd op het blok van een beproefde JCB diesel en heeft een heel erg vlakke vermogenkromme waardoor er bij 1500 toeren meer vermogen beschikbaar is als bij de Hatz. Ook deze optie wordt momenteel onderzocht.
Recente reacties